طرح درس روزانه برای دوره راهنمایی: درس 3
(( In the name of God ))
Grade: 3rd of Guidance School Lesson 3 (vocabulary ) Lesson Plan Time: 30 minutes
Equipments: Marker, whiteboard, book, real objects and Data Projector
|
Time |
Teaching aims |
Drills and class works |
Stages |
|
7 |
Warm up the students and preparing them for new lesson. |
Greeting with the students and knowing the absents. |
Greeting |
|
To know if the students have learned the lesson of previous session. |
Looking at their homework Asking the dialogue and its new words. |
Review | |
|
17 |
Repeating
To give them a chance to rest. Repeating
For effective learning.
|
Teaching the new words; lion, tiger, milk, …by the use of real objects and a marker. Asking a student to tell a joke or sth else. Asking the new words in groups by the use of some flash cards. Teaching the new words; food, bookcase, …by the use of Data Projector.
|
View
|
|
4 |
To find out if they have learned the new words. |
Committing a game about the new words. Doing some exercises about new words. |
Preview
|
|
2 |
In order to come readily to the class (next session) |
Give them a printed grammar text to study at home. Asking them to enter the new words in their handmade dictionaries. Asking a group to find the names of some things in the kitchen. |
Assignment |
اهداف كلي: در پايان درس دانش آموزان بايد بتوانند اسامي اشكال را از هم تشخيص داده و اشياء را شناسايي كنند.
اهداف جزئي: آشنايي با يك سري حيوانات و اسامي آنها در زبان انگليسي, آشنايي با مواد خوراكي قابل استفاده در زندگي روزمره, تشخيص اسامي قابل شمارش از اسامي غير قابل شمارش.
رفتار ورودي: براي درك آمادگي دانش آموزان مكالمه (dialogue ) درس كه در جلسه ي قبل تدريس شده پرسيده مي شود كه تقريباً به صورت (role play ) مي باشد.
وسايل كمك آموزشي: قسمتي از وسايل كمك آموزشي توسط دانش آموزان تهيه مي شود به اين صورت كه براي هر درس , جلسه ي قبل از آن, از آنان درخواست مي شود تا وسايل را در جلسه ي مورد نظر همراه خود بياورند. وسايلي كه در توان آنان نيست توسط خود معلم تهيه مي شود و قسمتي از آن نيز در آموزشگاه موجود مي باشد.
روشهاي تدريس: در تدريس زبان انگليسي نمي توان روش واحدي را از ابتداي سال تا پايان حتي از ابتداي يك جلسه تا پايان همان جلسه اتخاذ كرد و با توجه به تفاوتهاي فردي دانش آموزان, خصوصيات ويژه ي هر درس, موقعيت كلاس و وضعيت عاطفي و رواني دانش آموزان , روشهاي مختلفي را بايد انتخاب نمود كه روش گلچين تدريس يا ( Eclectic ) مناسب مي باشد. در اين جلسه سعي شده تركيبي از (Audio – lingual) براي تكرار مكانيكي لغات, ( TPR ) انجام عملي برخي كارها, ( Suggestopedia ) استفاده از موسيقي براي بر طرف كردن موانع عاطفي و اضطراب ( affective filter ) و روش مشاركتي يادگيري و گروهي ( student–centered) استفاده شود.
روش اجرا:
كلاس درس با Greeting و استفاده از عباراتي مانند; How are you?, Good morning, Are you fine today? شروع مي شود. براي انتقال كامل احساسات معلم به دانش آموزان فرايند احوالپرسي به زبان مادري آنان يا زبان رسمي تكرار مي شود اين كار باعث پيوند عاطفي از همان ابتداي جلسه مي شود. سپس در هر گروه از يك نفر سوال مي شود كه آيا غايبي در گروهشان دارند يا نه. از مزييّهاي اين روش حضور و غياب مي توان به صرفه جويي در وقت اشاره كرد. همچنين دانش آموزان به نوعي نسبت به حضور ياغياب همگروههايشان حساس شده و بيشتر از حال هم جويا مي شوند. اگر فردي غايب باشد ازعلت غيبتش جويا مي شويم و از غايب احتمالي جلسه ي قبل هم علت غيبتش پرسيده مي شود. در كلاس زبا ن انگليسي هر دانش آموز به طور غير رسمي يك اسم انگليسي مناسب براي خود انتخاب مي كند كه بيشتر اوقات توسط معلم ودوستانش با آن خطاب مي شود. دارا بودن اسم انگليسي خود به خود جو مناسبي براي يادگيري زبان انگليسي ايجاد كرده وطبق تجربه به دانش آموزان انگيزه مي دهد.پس از حضور و غياب, تكليف كه شامل نوشتن مكالمه ي درس مي باشد با دقت بررسي مي شود وتذكرات و راهنماييهاي لازم ارائه مي شود. سپس گروهبندي جديد به صورت تصادفي و با دادن كاغذهاي رنگي به دانش آموزان كه آنان را به سه گروه چهار نفري تقسيم مي كند انجام مي گيرد.
از هر گروه دو نفر ( در صورت لزوم بيشتر از دو نفر) براي پرسش مكالمه انتخاب مي شوند. نحوه ي پرسش بايد در جهت رفع اضطراب باشد تا دانش آموز آنچه را آموخته به طور كامل ارائه دهد.
پس از تشويق افراد مذكور, با لحني آرام و پر شور از بچه ها درخواست مي شود تا وسايل خواسته شده را تحويل معلم بدهند كه شامل مقاديري از شير نوشيدني, برنج, كره , پنير و تعدادي عروسك; اسب, ببر, شير و شتر مي باشد. با استفاده از اين وسايل و وسايل همراه خودم ( پول و سكه و آب و گوشت ) لغات جديد درس به صورت repeating تدريس مي شود كه همراهي شكل نوشتاري آنها روي تخته باعث يادگيري بهتر مي شود. در اين ميان گاهي از بچه ها خواسته مي شود در صورت امكان اسامي اشكال را بشمارند تا كم كم با مفهوم كلي ق.شمارش و غ.ق.شمارش آشنا شوند.
با مقايسه ي شتر واسب با شير وببر مفهوم كلمه ي wild را هم درك خواهند كرد.لازم به ذكر است كه لغات با توجه به كاربردشان (function )ممكن است درقالب متن يا به صورت انفرادي با اشياء واقعي ويابه صورت اعمال قابل اجرا تدريس شوند.در اين درس به دليل ماهيت وكاربرد خاص لغات , استفاده از اشياءواقعي (real objects )مناسب تشخيص داده شده است.برخي ازلغات نيز در قالب مكالمه تدريس شده اند.
در صورت لزوم و مشاهده ي خستگي از بچه ها درخواست مي شود جكهايي در شأن كلاس تعريف كنند يا تقليد صدا دربياورند تا ارزشيابي پاياني را با موفقيت بگذرانند.
. براي تثبيت يادگيري چهار فلش كارت كه حاوي اسم اشياء مي باشد در اختيار يگ گروه و خود اشياء در اختيار گروه ديگر قرار مي گيرد و از آنان خواسته مي شود كه اشياء در كنار اسامي قرار بگيرند.
حال كلماتي كه قابل دسترسي نيستند با استفاده از عكسهاو اسلايدهاي تهيه شده توسط معلم بوسيله يData Projector تدريس مي شوند.( مي توان از TV هم استفاده كرد.) اين كلمات شامل كلماتي مانند; قفسه ي كتاب, آشپزخانه, كابينت, آفريقا و ... مي باشند.
براي رفع خستگي بچه ها يك بازي آموزشي با استفاده از ماسكهاي دست ساز اجرا مي شود به اين صورت كه چند نفر انتخاب شده و ماسكها را به صورت مي زنند ودر مورد خود و محل زندگي و غذا و مواردي ديگر صحبت مي كنند. ( يا در پاسخ به سوالات معلم) براي تشويق از كلمات very good, excellent, ... ويا نمره استفاده مي شود.
در ارزشيابي پاياني يا تراكمي به هر گروه تعدادي سوال به رنگ گروه خود داده مي شود تا به صورت مشاركتي پاسخ دهند سپس از آنان خواسته مي شود با تعويض برگه ها پاسخهاي هم را تصحيح كنند. سپس آنها را به معلم براي تصحيح نهايي تحويل دهند و معلم در جلسه ي آينده نتايج را اعلام كند.اگر اين فرايند باآهنگ همراه باشد نتيجه مطلوبتر خواهدبود.
در پايان از آنان سه كار براي جلسه ي آينده خواسته مي شود:
همه ي آنها كلمات جديد درس را وارد ديكشنريهاي دست ساز خود كنند.
مطالب گرامري در برگه هاي همرنگ گروه خود به آنان تحويل داده ميشود تا براي جلسه ي آينده مطالعه كنند.
تنها يك گروه بايد به صورت انفرادي اسامي برخي اشياء موجود در آشپزخانه را به زبان انگليسي پيدا كنند و جلسه ي آينده همراه بياورند.
و سر انجام با آهنگي آرام كلاس خاتمه مي يابد.